Wat is er vandaag in Amsterdam-Oost te doen?

Live Oost op TwitterLive Oost op Facebook
+
-
Reset

Weergave als

Weergage als KaartKaart
Weergage als LijstLijst
Woensdag 12 december bekijk de kalender
december 2018 Volgende Sluiten
M D W D V Z Z
01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

filter het aanbod















reset
Dinsdag Donderdag
Expo

GERDA KRUIMER

tijd: 11:00 - 17:00
door: CBK Amsterdam
gratis
1image_.jpeg

Gerda Kruimer (1963) maakt tekeningen als autonoom kunstwerk. Haar fascinatie zijn de ontelbare lijnen die onbesproken, ongezien verbanden leggen in het ruimtelijke geheel.
Een detail uit eerder werk is vaak uitgangspunt voor een nieuw kunstwerk. Zo ontstaat een serie gebaseerd op dezelfde rasters. 
De kleine werken (prints op aluminium) die in de vitrine worden getoond zijn delen van grote tekeningen die op de computer zijn verwerkt. Deze grote tekeningen waren in mei 2014 in het CBK Amsterdam te zien in de tentoonstelling ”Stroom Lijnen”. 
Het CBK heeft ook werken van Gerda Kruimer in de collectie.

Twitter .
Website

Het Zomert!

19-07-2012 t/m 01-09-2012

CBK Amsterdam pakt uit met een overzicht van ‘zomerse’ werken uit de collectie van de kunstuitleen. Met werk van onder meer Marieke Bolhuis, Annemarie Fisscher, Fons Haagmans en Ronald Zuurmond.

Beeldend kunstenaar Ellen Grael koos voor Het zomert! drie werken uit de collectie van de kunstuitleen.  Lees alvast haar persoonlijke motivatie:

 

foto 1


image-1


Those Sunday afternoons, Peter Schneider, gemengde techniek, 62 x 87cm

 

Deze tekening doet mij denken aan scootertochten op zwoele zomerdagen in het mooie Limburg.
Ton leerde ik kennen toen hij in mijn galerie annex atelier op de Prinsengracht exposeerde. In ons vierjarig samenzijn heb ik vele treinreizen gemaakt van Amsterdam naar Maastricht.

Ton was de gelukkige eigenaar van een grote motorachtige scooter die ons met een gewicht van meer dan 180 kilo’s kon dragen. Met helmen op gingen we als twee tonnetjes heuvel op en af. De heuvels afsjeezen was niet zo moeilijk, dat ging lekker snel. De heuvel op was een heel ander verhaal. Al sputterend bracht de scooter ons naar boven. Ik zat lekker achterop, soms duizend angsten uitstaand, de natuur te bewonderen en zag dat Ton het stuur stevig moest vasthouden. Op de top van een heuvel bewonderden we het prachtige panorama. Dan zag ik, zijn helm afnemend, zijn drijfnatte haar. Als we shampoo bij ons hadden gehad dan had hij zijn haar terplekke kunnen wassen.

Zo heb ik in het eerste jaar van onze relatie Limburg leren kennen. De scooter is na twee jaar aan technische mankementen langzaam ter ziele gegaan.

 

foto 2

image-2


Landschap Mirano, Eddy Varekamp, gouache, 32 x 40cm

 

Bij dit landschap komt mijn herinnering terug aan een wandeling over de oude via Appia vlakbij Rome.
Op mijn 17e jaar maakte ik tijdens een kunstexcursie, kennis met het Italiaanse landschap. Opgegroeid in saaie Hollandse nieuwbouw dorpen maakte de Italiaanse cultuur een overdonderende en blijvende indruk op mij. Zoveel schoonheid, zo moest het zijn.

Stendhal pseudoniem voor de Franse schrijver Henry Beyle ( 1783 – 1842 ) beschrijft in zijn reisdagboek ‘Rome, Florence en Napels’ zijn symtomen bij het bekijken van de vele kunstwerken.Het syndroom van Stendhal, dat later zo is genoemd, beschrijft verschijnselen als onregelmatige ademhaling, omvallen, zenuwtoevallen en uitbundige euforie door overmatig kunstgenot. Meestal ervaren door kunstliefhebbers uit de noordelijke streken van Europa. Ze belandden daarmee in een daarvoor bestemde ziekenhuis, meestal vlakbij het betreffende museum. Maar Italianen zijn nagenoeg nog nooit door dit ziektebeeld getroffen.

afbeelding 3


image


Ontmaskering, Theo Daamen, inkt en ecoline, 56 x 41cm

 

Een paar lijnen kunnen veel zeggen. Ik hou van de lijnvoeringen in het werk van Theo Daamen. In de jaren tachtig maakt ik kennis met zijn werk tijdens mijn opleiding aan de Kunstacademie Minerva. Theo Daamen volgde deze opleiding ook.

Begin 19e eeuw kregen westerse handelaren afbeeldingen in handen van Japanse prenten van houtsnede’s en Chinese inktschilderingen die gestileerde afbeeldingen lieten zien van landschappen en dagelijkse huiselijke taferelen. De 18e eeuwse zuidelijke school in China richtte zich voornamelijk op de innerlijke beleving van het tafereel. Men schilderde met inkt meer achter het schilderij, subjectiever en minder detailistisch. Deze afbeeldingen kregen grote invloed op de ‘vereenvoudiging van uitdrukken’ in de Europese kunst. Wat voor ons nu heel gewoon is, was in de 19 eeuw een ontdekking in anders zien en beleven. 

Zomersluiting van 5 t/m 20 augustus

tijd: 11:00 - 17:00 | gratis / CBK Amsterdam
Twitter
Website
33image.jpeg